Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na działanie plików cookies, w zakresie zgodnym z bieżącymi ustawieniami Twojej przeglądarki internetowej. Kliknij przycisk "Polityka cookies" aby zapoznać się z jej treścią lub przycisk "Zamknij" aby ta informacja nie pojawiała się więcej.

BUDYNEK DWORCA GDYNIA GŁÓWNA

  •  Publikacja 06 stycznia 2020 roku

Przyjeżdżając do Gdyni pociągiem już na dzień dobry możemy się natknąć na wspaniałą atrakcję jaką jest budynek dworca Gdynia Główna. My natomiast oferujemy Państwu noclegi w Gdyni blisko PKP więc w każdej chwili można tam wrócić.

WNĘTRZE BUDYNKU DWORCA

Oryginalna bryła gmachu dworca w Gdyni skrywa równie ciekawe wnętrze. Zestawiono w nim klasycystyczne, surowe i uporządkowane formy z detalami o cechach stylu art  deco – sztukaterie w holu i lampy oraz kolorowymi elementami wystroju – malarstwo i mozaiki.

Wiele oryginalnych elementów pierwotnego wystroju wnętrza przetrwało, choć, zwłaszcza w ostatnich latach, ulegały one znacznej degradacji. Dzięki pracom konserwatorskim, przeprowadzonym w ramach projektu „Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna”, udało się przywrócić je do poprzedniego stanu lub odtworzyć. Najciekawsze pod względem wystroju jest wnętrze parteru budynku głównego z bogato dekorowaną salą restauracyjną. Zostało ono zaprojektowane niezwykle starannie, z dopracowaniem każdego szczegółu, choć przy zastosowaniu materiałów stosunkowo tanich i łatwo dostępnych w czasie projektowania i wznoszenia gmachu. Układ i wystrój wnętrza  budynku głównego pozostał czytelny mimo licznych, często przypadkowych przekształceń. Dwie strefy, usytuowane równolegle do elewacji frontowej, czyli hol główny z kasami biletowymi i poczekalnią oraz hol boczny z salą restauracyjną i dawną przechowalnią bagażu, są rozdzielone parą poprzecznie sytuowanych ciągów przejściowych. Posadzki pokryto mozaiką z krajowych wapieni: czarnego Dębnika, beżowej Morawicy i czerwonobrązowych Bolechowic. Ściany i sufity mają rytmiczne podziały zbudowane ze sztukatorskich boni i płycin oraz kasetonów. Dolne partie ścian holu kasowego i kas wyłożono płycinową boazerią, częściowo wykonaną z czarnego dębnika, częściowo z lakierowanego na czarno drewna. Grzejniki oprawiono w drewniane obudowy przypominające kominki, a ich otwory zamknięto szczeblinowymi  maskownicami. Wystroju dopełnia stolarka drzwiowa ( masywne, płycinowe, przeszklone skrzydła w holu głównym i przejściu do SKM ) oraz drewniane portale z kolumienkami. Tę surowość monumentalnych form łagodzą detale o formach zaczerpniętych ze sztuki art deco: geometryczne dekoracje sztukatorskie w podniebiach wysokich otworów okiennych i obudowy lamp w kształcie wielobocznych latarni, rytmicznie rozmieszczonych na konsolach. Polerowana czerń kamienia i drewna została zestawiona z pastelowym, ocieplonym błękitem ścian i sufitów. Podziały podkreślono kolorem o ton ciemniejszym. Zapraszamy na nocleg Gdynia blisko PKP.

Budynek dworca oddano do użytku 22 lipca 1955r. jednak najbardziej reprezentacyjne pomieszczenie gmachu, sala restauracyjna, było gotowe dopiero dwa lata później. To pomieszczenie o nieregularnym planie jest usytuowane równolegle do fasady.

W ścianie północnozachodniej znajdują się ogromne podwójne okna, pozostałe ściany mają trójstrefową kompozycję: przyziemie wyłożone okładziną z czarnego wapienia, fryz kostkowy na samej górze, a pomiędzy nimi znajdują się płyciny i prostokątne pola wypełnione dekoracjami malarskimi.

Malowidła pokrywają również strop Sali. Na wszystkich ścianach umieszczono konsole z latarniami. Otwory wentylacyjne zamykają ozdobne ażurowe kraty z rozetami. Posadzka Sali jest wyłożona kamienną mozaiką. Bogaty wystrój sali restauracyjnej został przemyślany do ostatniego szczegółu – zarówno pod względem formy, jak i kolorystyki. O ile poza restauracją na dworcu dominuje chłodna tonacja zielonkawo – błękitna, o tyle w jej wnętrzu przeważa tonacja ciepła, ugrowa. Nawet szybki zdobiących salę latarni zostały wykonane ze szkła w kolorze pomarańczowym, a poza nią – w odcieniach zieleni.

MOZAIKI

Monumentalny klasycyzm wnętrza głównego gmachu dworca ożywiają duże płaszczyzny wielobarwnych mozaik. Kompozycje z małych, nieregularnych kostek układanych w prostokątnych sekcjach zostały zaprojektowane przez Teresę Pągowską i Hannę Żuławską. Obie artystki w tym czasie były bardzo aktywne w trójmiejskim środowisku, współtworzyły szkołę sopocką,brały udział w tworzeniu dekoracji fasadowych tzw. Drogi Królewskiej w Gdańsku. Hanna Żuławska od 1954 roku prowadziła pracownię ceramiki Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, w latach 1956-57 przewodziła grupie ceramików „ Kadyny”. W hallu bagażowym i kasowym umieszczono cztery monumentalne mozaiki. Samo zastosowanie techniki mozaikowej jest zgodne z duchem czasu – mozaika była techniką niezwykle chętnie stosowaną przez artystów, nie tylko trójmiejskiego środowiska. Monumentalne dekoracje  mozaikowe, zwłaszcza na elewacjach, były częstym motywem dekoracyjnym w Polsce okresu powojennego. Niestety wiele z nich zostało zniszczonych podczas kolejnych modernizacji i remontów. Mozaiki z dworca w Gdyni należą do nielicznych, zachowanych w zespole. Mozaikowe dekoracje dworca można odczytać jako odwołanie do sztuki starożytnej, z której wywodzi się ta forma artystyczna. Skojarzenie z dawną sztuką nasuwa się przede wszystkim z powodu sposobu wykonania gdyńskich mozaik. Użyte do ich stworzenia różnej wielkości kostki są przeważnie matowe, surowe, pozbawione glazury (jedynie mozaika w SKM jest z kostek glazurowanych). Niektóre z nich nie są ceramiczne – wykonano je z zaprawy mineralnej, malowanej na odpowiedni kolor. Dzięki takim świadomym zabiegom artystycznym autorki mozaik uzyskały efekt ich delikatnego zniszczenia. Dodatkowo kostki są wklejone w zaprawę nierówno, przez co jeszcze bardziej kojarzą się z tymi dawnymi, wykonanymi z kamienia. Skojarzenie podkreślają stylizowane, geometryczne kształty, zwłaszcza ryb oraz stosowanie zmiennych kierunków układania kostek w tle.

Tanie noclegi w Gdyni blisko dworca PKP to my. Więc się proszę nie zastanawiać tylko wpisać w wyszukiwarce nocleg Gdynia Główna, noclegi Gdynia dworzec PKP lub noclegi Gdynia Główna - zapraszamy - z pozdrowieniami NoclegwGdyni24.

Dworzec Gdynia Główna Osobowa. Choć przeszło sześćdziesięcioletnia, to dziś przecież Nowa. I nigdy tak bardzo do siebie samej z początków nie podobna: socrealistyczna perła w modernistycznym mieście, skrywająca niezwykłe, na poły renesansowe, na poły surrealistyczne malowidła ścienne. Odzyskana dzięki trwającemu 22 miesiące remontowi.

GDYŃSKIE DWORCE W DATACH

1894, 1 stycznia - oddanie  do użytku stacji Gdynia Główna

1905, 1 maja - otwarcie przystanku w gdyni dla odprawy przesyłek towarowych zwykłych i ekspresowych

1906, czerwiec - przystanek mijanka w Gdyni staje się stacją IV klasy

1907 - zastąpienie drewnianej poczekali budynkiem murowanym

1921, 20 listopada - Gdynia staje się węzłem kolejowym

1923 - na dworcu powstaje nowy magazyn towarowy z rampą

1923, 29 kwietnia -  wmurowanie kamienia węgielnego pod nowy dworzec projektu Romualda Millera. Uroczystość z udziałem prezydenta Wojciechowskiego

1926, 15 lipca - otwarcie nowego dworca w Gdyni

1926, 1 października - dworzec zyskuje rangę stacji klasy II

1930 - stacja awansuje do klasy I

1938 - rozbudowa dworca nr 2, połączenie części zimowej z częścią letnią

1945 - zniszczenie dworca w trakcie działań wojennych

1946 - prowizoryczna odbudowa dworca

1950 - podjęcie decyzji o budowie nowego dworca wg projektu Wacława Tomaszewskiego

1954, sierpień - przekazanie do użytku prawego skrzydła i części centralnej budynku dworca nr 3

1955, 22 lipca - oddanie do użytku sali restauracyjnej na dworcu w Gdyni

1957 - ozdobienie sali restauracyjnej malowidłami wg projektu prof. Juliana Studnickiego

1959, styczeń - ostateczne zakończenie prac budowlanych na dworcu Gdynia Główna

2009 - wpisanie dworca Gdynia Główna do rejestru Pomorskiego Konserwatora Zabytków

2010, 1 kwietnia - rozpisanie przetargu na "Remont kompleksu dworcowego Gdynia Główna"

2010, wrzesień - rozpoczęcie prac budowlano-remontowych

Zaprojektowany przez Wacława Tomaszewskiego zespół dworca składa się z gmachu głównego i budynku kolei podmiejskiej. Budynki łączy parterowy, otwarty pasaż kolumnowy. Całość jest harmonijnym połączeniem części o różnej wysokości. Najwyższym elementem kompleksu jest czterokondygnacyjny budynekdedykowany celom biurowo-administracyjnym. Jest on lekko cofnięty w stosunku do głównej części dworca. Główna część budynku dworca składa się z trzech zróżnicowanych pod względem wysokości, przykrytych płaskimi dachami części - najwyższą, usytuowaną centralnie, kryjącą hol kasowy obejmują z dwóch stron symetryczne, nieco niższe skrzydła boczne. Geometryczny układ podkreślają dwa równomiernie wysunięte wejścia do hali dworcowej. dominującym elementem elewacji części kasowej oraz skrzydeł bocznych są wysokie, wąskie okna, osadzone w pionowych wnękach. Tak ukształtowana bryła kompleksu dworcowego zyskała niezwykłą jak na monumentalną budowlę lekkość. 

od strony torowiska budynek zyskał elewację klasyczną - w pionie całość porządkują cztery ryzality: dwa okazałe, narożne oraz dwa skromniejsze, symetryczne do osi budynku, w których zaprojektowane zostały klatki schodowe: w poziomie wyróżnić można trzy główne części elewacji: wyodrębniony boniowaniem i niewielkim gzymsem cokół, dwukondygnacyjną część główną z większymi oknami oraz kondygnację górną - skromniejszą, z niższymi oknami, stanowiącą swoiste półpiętro.

Nocleg w Gdyni 24 serdecznie zaprasza do odwiedzenie i zatrzymania się na dłuższą chwilę w budynku dworca Gdynia Główna oraz do zatrzymania się u nas na nocleg w samym Centrum miasta Gdynia blisko morza, blisko plaży.

Wszelkie prawa zastrzeżone.   Polityka cookies   Polityka prywatności   Regulamin
Realizacja serwisu BSCG sp. z o.o.